ПАМ`ЯТКА щодо забезпечення інформаційної безпеки при роботі в мережі Інтернет.

вкл. .

Перелік основних чинників, що впливають на стан інформаційної
безпеки у зв’язку із використанням загальнодоступних та соціально

орієнтованих ресурсів мережі Інтернет

• Військова агресія Російської Федерації та пов’язані з нею масштабні
кібератаки, масові антиукраїнські інформаційні кампанії та їх психологічний
вплив на користувачів українського сегменту мережі Інтернет, отримання
несанкціонованого доступу до персональних даних та іншої важливої
інформації з електронних поштових скриньок та соціальних мереж: тощо.
• Існування загрози для державних установ (міністерств, відомств,
агентств, фінансових установ тощо) у зв’язку із використанням працівниками
у службовій діяльності та повсякденному житті програмного забезпечення
російського виробництва, а також поштових електронних сервісів та
соціальних мереж «ВКонтакте» та «Одноклассники», доступ до яких на даний
час обмежено відповідно до Указу Президента України № 133/2017 від
15.05.2017 року.
• Підконтрольність найбільших та найвпливовіших медіа особам, котрі
використовують дані ресурси для лобіювання та відстоювання особистих, а не
державних інтересів.
• Активне наповнення соціальних мереж замовними дописами
відповідного контенту із використанням т.зв. бот-мереж («ботів») та
технології масового «тролінгу».
• Маніпуляції у засобах масової інформації та соціальних мережах з
метою приваблення більшої аудиторії шляхом використання методів
соціальної інженерії.
• Використання соціальних мереж для поширення недостовірної
(фейкової), викривленої, деструктивної інформації та здійснення
маніпулятивного впливу на суспільну свідомість користувачів українського
сегменту мережі Інтернет.
Характеристика ключових факторів ризику та рекомендації щодо їх

нейтралізації
1. Зберігання та передача даних
Недотримання окремих правил безпеки під час здійснення службових
обов’язків працівниками органів виконавчої влади та місцевого
самоврядування, посадовими особами державних підприємств, установ,
організацій, а також військовослужбовцями може призвести до втрати чи
крадіжки мобільних телефонів, персональних ноутбуків, магнітних носіїв
інформації тощо. Вказане ставить під загрозу збереження персональних даних
та може призвести до розголошення інформації з обмеженим доступом.

 З метою уникнення негативних наслідків у випадку втрати або
викрадення носіїв інформації необхідно:
• встановити паролі на усі пристрої, що перебувають у користуванні
(РІN-коди, паролі на вхід до всіх облікових записів, паролі на планшетах та
ноутбуках тощо);
• систематично робити резервне копіювання важливих файлів;
• блокувати пристрої щоразу після закінчення роботи з ними.

2. Соціальні мережі

Соціальні мережі у наш час стали зручним та ефективним засобом
комунікації. За допомогою соціальних медіа можна обмінюватись
повідомленнями, публікувати особисті фото- та відеоматеріали, розміщувати
інформацію про місце роботи і відпочинку, колег, друзів, навчання, дозвілля,
політичні погляди тощо. Така кількість приватної інформації у разі її
потрапляння до зацікавлених осіб може поставити під загрозу як службову
діяльність так і приватне життя державних службовців, керівників підприємств,
установи, організації, установ державної влади та місцевого самоврядування, а
також військовослужбовців.
 З метою уникнення несанкціонованого доступу до персональних
акаунтів , зареєстрованих у соціально орієнтованих ресурсах мережі
Інтернет, необхідно:
• встановити надійний пароль для входу в обліковий запис. При цьому
рівень захищеності акаунту та інформації, що знаходиться у ньому, залежить
від складності встановленого паролю;
•  використовувати функцію подвійної авторизації. Щоб увійти до
профілю з незнайомого пристрою, сервіс вимагатиме пройти додаткову
ідентифікацію як власника акаунту. При цьому на вказаний номер телефону
або на поштову скриньку буде надіслано повідомлення з кодом підтвердоісення,
або необхідно буде ввести один із паролів, які попередньо були збережені через
інший обраний спосіб підтвердоісення;
• здійснити додаткові налаштування профілю в соціальних мережах з
метою отримання інформації щодо несанкціонованих входів до ресурсів з
невідомого пристрою або Інтернет- браузера;
• при створенні акаунтів у соціальних мережах використовувати у
якості «логіна» поштову адресу надійного сервісу (наприклад, «Google»,
«Yahoo») або українських поштових сервісів. Не рекомендується
користуватися російськими сервісами, доступ до яких заборонено в Україні,
оскільки через персональну електронну скриньку можна отримати пароль, а
відтак доступ до профілів, зареєстрованих у соціальних мережах;
• не здійснювати авторизацію особистих чи робочих, корпоративних
профілів з незнайомих чи незахищених пристроїв. Існує ймовірність, що після
завершення роботи не буде здійснено вихід із свого облікового запису або

пристрій запам ’ятає вказаний при вході логін та пароль. Крім того, існує
ймовірність ураження такого пристрою шкідливим програмним забезпеченням,
що може здійснювати збір та передачу відомостей щодо паролів та логінів
зацікавленим особам;
• пам’ятайте, що саме фішинг (довідково: фішинг - вид шахрайства,
метою якого є виманювання у довірливих або неуважних користувачів мережі
Інтернет персональних даних клієнтів, сервісів із переказу або обміну валюти,
Інтернет-магазинів) є найпоширенішим способом отримання зловмисниками
паролів до поштових скриньок та сторінок у соціальних мережах.
Крім того, у ході гібридної агресії з боку РФ соціальні мережі активно
використовуються для збору додаткових відомостей щодо місць регулярного
перебування особи, її родичів, колег, особистих уподобань та іншої приватної
інформації. Водночас, через соцмережі здійснюється збір та передача
інформації щодо місць дислокації та складу окремих підрозділів Збройних сил
України, які залучені до проведення операції об’єднаних сил на сході України,
яка частково є конфіденційною.
 З метою недопущення отримання зацікавленими особами
додаткової (приватної) інформації щодо особи, членів її сім’ї, колег,
уподобань тощо, стосовно військовослужбовців - інформації щодо місць
дислокації та складу окремих підрозділів Збройних сил України, які залучені
до проведення операції об’єднаних сил на сході України, необхідно
дотримуватись наступних правил:
• не публікувати у соціальних мережах інформацію, що може поставити
під загрозу особисте життя особи, життя членів її сім ’ї та інших осіб
• військовослужбовцям та членам їх сімей не варто публікувати фото-
та відеоматеріали, за допомогою яких можна визначити місцезнаходження
військової частини окремих збройних військових формувань, що беруть участь
у проведенні операції об’єднаних сил на сході України. Вказані дії можуть
загрожувати життю та здоров’ю людей;
• обмежити доступ до приватної інформації в налаштуваннях
конфіденційності соціальної мережі. Вибрати налаштування, які найбільше
захищають додаткові відомості про власника акаунта. Зокрема, не зазначати
геолокацію (місце розташування) та доступність пошуку акаунта в соціальній
мережі за номером мобільного телефону та адресою поштової скриньки;
• періодично переглядати список друзів у соціальній мережі. Якщо серед
них є незнайомі або підозрілі люди (акаунти), необхідно їх видалити, оскільки
статус «друга» відкриває доступ до більшого обсягу приватної інформації про
особу. В подальшому необхідно бути уважними під час додавання до списку
«друзів» нових користувачів;
• не рекомендується використовувати російські соціальні мережі,
«ВКонтакте» та «Одноклассники» доступ до яких заборонено, оскільки
останні на вимогу спецслужб РФ можуть передавати відомості щодо

персональних даних власників акаунтів (е-таіі, номер мобільного телефону,
дата та ІР-адреса реєстрації, дата та ІР-адреса останнього відвідування
тощо).
3. Використання російських соціально орієнтованих ресурсів мережі

Інтернет

З 2016 року усі російські сервіси відповідно до федеральних законів РФ
«О внесении изменений в Федеральный закон «Об информации,
информационных технологиях и о защите информации» від 05.05.2014 року №
97-ФЗ, «О внесении изменений в Федеральный закон «О противодействии
терроризму» від 06.07.2016 року № 374-ФЗ, «О внесении изменений в
Уголовный кодекс РФ и Уголовно-процессуальный кодекс РФ в части
установления дополнительных мер противодействия терроризму и обеспечения
общественной безопасности» від 06.07.2016 року № 375-ФЗ та інших окремих
законодавчих актів на постійній основі надають спецслужбам РФ відомості
щодо персональних даних користувачів та їх особистого листування. Зважаючи
на це, українські Інтернет-провайдери зобов’язані обмежити доступ
користувачам до російських соціальних мереж та сервісів.
Крім того, слід пам’ятати, що доступ до російських соціальних мереж
«ВКонтакте» та «Одноклассники» на території України заборонено рішенням
Ради національної безпеки і оборони України від 28 квітня 2017 року «Про
застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних
заходів (санкцій)», введеного в дію Указом Президента України від 15.04.2017
року № 133.
 Головна порада - перехід на західні та українські сервіси, такі як
«Gmail», «Googlet», «Facebook», «Twitter», «Ukr.net» тощо.
4. Використання додатків до смартфонів

Під час встановлення тих чи інших додатків на власний телефон ці
програмні продукти можуть вимагати доступу до певної інформації на
використовуваному пристрої, насамперед геолокації, списку контактів, акаунтів
у соціальних мережах та поштових скриньок.
За наявними даними, більшість шпигунських програм «вшиваються» саме
в мобільні додатки, які цікавлять конкретну аудиторію. Тому необхідно бути
уважним під час встановлення додатків, особливо якщо робити це з невідомих
та неперевірених сервісів.
 З метою унеможливлення завантаження на особистий
пристрій програм- шпигунів необхідно дотримуватись таких правил:
• встановлювати додатки лише з офіційних та перевірених сервісів
(Chrome Store, Addons та Play Market для Android, App Store для OS);
• заборонити операційній системі смартфона (планшета, ПЕОМ)
автоматично встановлювати додатки з невідомих джерел шляхом здійснення

відповідних налаштувань пристрою;
• періодично здійснювати чистку усіх особистих пристроїв від додатків,
які не використовуються.

5. Електронне листування

Електронні поштові скриньки зберігають не тільки величезний обсяг
особистих та робочих даних (листів), але й зазвичай прикріплені до акаунтів у
соціальних мережах, месенджерах, хмарних сервісах тощо. Тому
несанкціонований доступ до поштової скриньки може мати серйозні наслідки,
такі як отримання інформації конфіденційного характеру, зміна паролів до
сайтів, акаунтів без відома їх власників, отримання доступу до особистих
фотографій та відео, розсилання спаму від імені інших осіб тощо.
 Щоб уникнути зламу електронної поштової скриньки,
необхідно:
• увімкнути двофакторну автентифікацію за допомогою мобільного
пристрою. В такому випадку під час спроби отримання паролю до поштової
скриньки сторонніми особами буде надходити попередоісення на мобільний
телефон у вигляді SMS-повідомлення про спробу злому;
• встановити надійний пароль;
• не використовувати для відновлення паролю російські сервіси
(«Yandex.ru», «Mail.ru» тощо);
• не запускати на пристроях вкладення підозрілих листів, що містять
виконуваний файл з такими розширеннями як «.ехе», «.bat», «.cmd», «.vbs»,
«.docm», «.xlsm» тощо;
• державні службовці та військовослужбовці повинні пам ’ятати, що
службові електронні скриньки не слід використовувати для приватного
листування.

6. Вихід до мережі Інтернет

Одним із найпоширеніших способів входу до мережі Інтернет у публічних
місцях є підключення до відкритих точок Wi-Fi. Зазвичай вони є безплатними та
вхід до них здійснюється без введення паролів. Саме відсутність паролю робить
їх вразливішими для злому з боку зацікавлених осіб, які мають на меті отримати
доступ до персональних даних та відомостей, що зберігаються на телефоні,
планшеті, ПЕОМ тощо.
 Щоб уникнути перехоплення даних сторонніми особами,
необхідно:
• під час здійснення входу до мережі використовувати лише ті точки
доступу до Wi-Fi, які мають протоколи безпеки для захисту бездротового з
’єднання WPA чи WPA-2;
• у публічних місцях найкраще користуватись особистим Wi-Fi модемом
або здійснювати вхід до мережі Інтернет з мобільного пристрою за

передплаченим пакетом послуг мобільного оператора;
• на ПЕОМ, мобільних пристроях та планшетах необхідно вимкнути
функцію «Автоматичне підключення до Wi-Fi»;
• військовослужбовцям, які виконують завдання в зоні проведення ООС,
обмежити використання особистих модемів чи роутерів для входу до мережі
Інтернет через передачу сигналу, який можна зафіксувати спеціальною
технікою та визначити місцезнаходження.

7. Перелік російських веб-ресурсів, якими не рекомендовано

користуватись:

Указом Президента України від 15.05.2017 року № 133/2017 введено у дію
рішення РНБО щодо обмеження діяльності в Україні російських соціальних
мереж та сервісів. У переліку російських компаній, щодо яких вжито санкційні
заходи, зазначено сервіси «Mail.Ru Group» та «Яндекс». Повний перелік
ресурсів з Додатку до Указу, доступ до яких повинні заборонити Інтернет-
провайдери:
1. afisha.yandex.ru; 27. rasp.yandex.ru;
2. audience.yandex.ru; 28. realty.yandex.ru;
3. auto.ru; 29.speech kit.yandex.ru;
4. avia.yandex.ru; ЗО. sprav.yandex.ru;
5. brouser.yandex.ru; 31. stat.yandex.ru;
6. calendar.yandex.ru; 32. taxi.yandex.ru;
7. delivery.yandex.ru/promo; 33. tech.yandex.ru;
8. direct.yandex.ru; 34. telephony.yandex.ru;
9. disk.yandex.ru; 35. translate.yandex.ru;
10. dns.yandex.ru; 36. travel.yandex.ru;
11. fotki.yandex.ru; 37. tv.yandex.ru;
12. kassa.yandex.ru; 38. webmaster.yandex.ru;
13. ail.yandex.ru; 39. www.kinopoisk.ru;
14. market.yandex.ru; 40. xml.yandex.ru;
15. metrika.yandex.ru; 41. yandex.ru;
16. metro.yandex.ru; 42. yandex.ru/adv?from=all;
17. money.yandex.ru; 43. yandex.ru/blog;
18. money.yandex.ru/card2card; 44. yandex.ru/images;
19. money.yandex.ru/new; 45. yandex.ru/intemet;
20. money.yandex.ru/newcard; 46. yandex.ru/maps;
21. music.yandex.ua; 47. yandex.ru/people;
22. yandex.ru/pogoda/moscov; 48. n.maps.yandex.ru;
23. news.yandex.ru; 49. yandex.ru/suvenirka;
24. partner.yandex.ru; 50. yandex.ru/time;
25. pdd.yandex.ru; 51. yandex.ru/yaca;

26. yandexdatafactory.com/ru; 52. abota.yandex.ru.
Крім того, з огляду на введення в дію у Російській Федерації
«антитерористичного» закону від 01.08.2014 року, що надав право спеціальним
службам отримувати особисті дані користувачів Інтернет-ресурсів, сервери яких
знаходяться на території РФ, не рекомендовано користуватись наступними
Інтернет-ресурсами:
1. Автокадабра - autokadabra.ru;
2. БебиБлог - babyblog.ru;
3. Блоги@таі1.Ки - blogs.mail.ru;
4. Блогус - blogus.ru/blog.php;
5. Вебкруг - webkrug.ru;
6. Дневник на TKS.RU - blogs.tks.ru/portal.php;
7. За Баранкой - zabarankoi.ru;
8. Карта для любителей рыбалки - fishingmap.ru;
9. Клерк.ги - klerk.ru;
10. ЛИМП - limpa.ru;
11. Мой Круг - moikrug.ru;
12. Моя живая страница - mylivepage.ru;
13. Отдохнули.ру - otdohnuli.ru;
14. Привет.ру - privet.ru;
15. Рыбловный клуб - fion.ru;
16.  Сообщество влюбленных в кино - ilovecinema.ru;
17. Соседи-Онлайн - sosedi-online.ru;
18. Тейст - mmm-tasty.ru;
19. Факультет.ру - facultet.ru;
20. Фотострана - fotostrana.ru;
21. Юмама - u-mama.ru;
22.  Я талант - yatalant.ru;
23. Beon.ru - beon.ru;
24. Diary.ru - diary.ru;
25. Dogster - dogster.ru;
26. ITBlogs - itblogs.ru;
27. Liveintemet - liveintemet.ru;
28. LiveLib - livelibe.ru;
29.  LJ.Rossia.org-lj.rossia.org;
30.  MirTesen.ru-mirtesen.ru;
31.  Re:vision - revision.ru;
32.  RuSpace - ruspace.ru;
33.  Spaces.ru - spaces.ru;
34.  Telefoner.ru - telefoner.ru;
35.  TooDoo-toodoo.ru;

36.  VeniVidi-venividi.ru;
37. 100 Друзей - 100druzei.ru.
8. Рекомендації посадовій особі органу виконавчої влади, місцевого
самоврядування, представникам міністерств та відомств:
• прес-службам державних органів під час суспільно-політичних подій в
країні необхідно
надавати коментарі та роз’яснення рішень на випередження, щоб
уникнути інтерпретацій та викривлень у ході обговорення тієї чи іншої
ситуації в загальнодоступних та соціально орієнтованих ресурсах мережі
Інтернет;
•  державним органам, установам необхідно розробити та затвердити
чіткий план дій для оприлюднення представниками їхніх прес-служб інформації
у випадку виникнення резонансних інцидентів;
• офіційні представники органів державної влади повинні оприлюднювати
суспільно значущу інформацію, якщо вона не належить до тієї категорії, що не
підлягає оприлюдненню. Не варто забувати, що приховування такої інформації
від суспільства може знизити довіру до них;
• представникам органів державної влади під час надання коментарів,
інтерв’ю, брифінгів не рекомендується використовувати оціночні судження,
що можуть призвести до неоднозначного тлумачення наданої інформації її
споживачами;
• органам державної влади необхідно розробити правила використання
офіційній сторінок та акаунтів у соціальних мережах для уникнення
непорозумінь з користувачами та окреслення формату комунікації через
соціальні мережі. Крім того, вважається за доцільне здійснити верифікацію
(довідково: верифікація - це офіційне підтвердження походження сторінки, її
офіційного власника (фізичної, юридичної особи) автентичності викладеної
інформації через службу технічної підтримки) офіційних представництв
органів державної влади та установ, які у своїй діяльності використовують
акаунти у соціальній мережах, насамперед «Fасеbоок», «Twitter», «Google+»
та канали у відеохостингу «Youtube»;
• держслужбовцям та військовослужбовцям, а також іншим особам, які
відповідно до своїх функціональних обов’язків працюють з інформацією з
обмеженим доступом, необхідно пам ’ятати, що під час оформлення допуску
до державної таємниці при заповненні відповідних анкет вони повинні вносити
достовірні дані про свої контакти з іноземними громадянами, наявність
власних електронних скриньок, сайтів, профілів у соціальних мережах та
тематичних форумах.

Витяг з Кримінального кодексу України
Злочини проти основ національної безпеки України

Стаття 109. Дії, спрямовані на насильницьку зміну чи повалення
конституційного ладу або на захоплення державної влади
1. Дії, вчинені з метою насильницької зміни чи повалення
конституційного ладу або на захоплення державної влади, а також змова про
вчинення таких дій, -
карається позбавленням волі на строк від п ’яти до десяти років.
2. Публічні заклики до насильницької зміни чи повалення
конституційного ладу або до захоплення державної влади, а також
розповсюдження матеріалів до вчинення таких дій, -
карається обмеженням волі на строк до трьох років або позбавленням
волі на той самий строк.
3. Дії, передбачені частиною другою цієї статі, вчинені особою, яка є
представником влади, або повторно, або організованою групою, або з
використанням засобів масової інформації, -
карається обмеженням волі на строк до п 'яти років або позбавленням
волі на той самий строк.
Стаття 110. Посягання на територіальну цілісність і недоторканість
України
1. Умисні дії, вчинені з метою зміни меж території або державного
кордону на порушення порядку, встановленого Конституцією України, а також
публічні заклики чи розповсюдження матеріалів із закликами до вчинення таких
дій, -
карається обмеженням волі на строк до трьох років або позбавленням
волі на той самий строк.
2. Ті самі дії, якщо вони вчинені особою, яка є представником влади, або
повторно, або за попередньою змовою групою осіб, або поєднані з
розпалюванням національної чи релігійної ворожнечі, -
карається обмеженням волі на строк від трьох до п’яти років або
позбавленням волі на той самий строк.
3. Дії, передбачені частинами першою або другою цієї статті, які призвели
до загибелі людей або інших тяжких наслідків, -
караються позбавленням волі на строк від семи до дванадцяти років.
Стаття 111. Державна зрада
1. Державна зрада, тобто діяння, умисно вчинене громадянином України
на шкоду суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканості,

обороноздатності, державній, економічній чи інформаційній безпеці України:
перехід на бік ворога в умовах воєнного стану або в період збройного
конфлікту, шпигунство, надання іноземній державі, іноземній організації або їх
представникам допомогти в проведенні підривної діяльності проти України, -
карається позбавленням волі на строк від десяти до п’ятнадцяти років.
2. Звільняється від кримінальної відповідальності громадянин України,
якщо він на виконання злочинного завдання іноземної держави, іноземної
організації або їх представників ніяких дій не вчинив і добровільно заявив
органам державної влади про свій зв'язок з ними та про отримане завдання.
Злочини у сфері використання електронно обчислювальних машин
(комп’ютерів), систем та комп’ютерних мереж і мереж електрозв’язку
Стаття 361. Несанкціоноване втручання в роботу електронно-
обчислювальних машин (комп’ютерів), автоматизованих систем,
комп’ютерних мереж чи мереж електрозв’язку
1. Несанкціоноване втручання в роботу електронно-обчислювальних
машин (комп’ютерів), автоматизованих систем, комп’ютерних мереж чи мереж
електрозв’язку, що призвело до витоку втрати, підробки, блокування
інформації, створення процесу обробки інформації або до порушення
встановленого порядку її маршрутизації, -
карається штрафом від шестисот до тисячі неоподаткованих мінімумів
доходів громадян або обмеженням волі на строк від двох до п’яти років, або
позбавленням волі на строк до трьох років, з позбавленням права обіймати
певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до двох років або без
такого та з конфіскацією програмних та технічних засобів, за допомогою яких
було вчинено несанкціоноване втручання, які є власністю винної особи.
2. Ті самі дії, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб,
або якщо вони заподіяли значну шкоду, -
караються позбавленням волі від трьох до шести років з позбавленням
права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до
трьох років та з конфіскацією програмних та технічних засобів, за допомогою
яких було вчинено несанкціоноване втручання, які є власністю винної особи.
Стаття 361-2. Несанкціоновані збут або розповсюдження інформації з
обмеженим доступом, яка зберігається в електронно обчислювальних
машинах (комп’ютерах), автоматизованих системах, комп’ютерних
мережах або на носіях такої інформації
1. Несанкціонований збут або розповсюдження інформації з обмеженим
доступом, яка зберігається в електронно-обчислювальних машинах

(комп’ютерах), автоматизованих системах, комп’ютерних мережах або на
носіях такої інформації, створеної та захищеної відповідно до чинного
законодавства, -
карається штрафом від п’ятисот до тисячі неоподаткованих мінімумів
доходів громадян або позбавленням волі на строк до двох років з конфіскацією
програмних або технічних засобів, за допомогою яких було здійснено
несанкціоновані збут або розповсюдження інформації з обмеженим доступом,
які є власністю винної особи.
2. Ті самі дії, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб,
або якщо вони заподіяли значну шкоду, -
караються позбавленням волі від трьох до п’яти років з конфіскацією
програмних або технічних засобів, за допомогою яких було здійснено
несанкціоновані збут або розповсюдження інформації з обмеженим доступом,
які є власністю винної особи.
Стаття 362. Несанкціоновані дії з інформацією, яка оброблюється в
електронно- обчислювальних машинах (комп’ютерах), автоматизованих
системах, комп’ютерних мережах або зберігається на носіях такої
інформації, вчинені особою, яка має право доступу до неї.
1. Несанкціоновані зміна, знищення або блокування інформації, яка
оброблюється в електронно-обчислювальних машинах (комп’ютерах),
автоматизованих системах чи комп’ютерних мережах або зберігається на носіях
такої інформації, вчинені особою, яка має право доступу до неї, -
карається штрафом від шестисот до тисячі неоподаткованих мінімумів
доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років з
конфіскацією програмних або технічних засобів, за допомогою яких було
вчинено несанкціоновані зміна, знищення або блокування інформації, які є
власністю винної особи.
2. Несанкціоновані перехоплення або копіювання інформації, яка
оброблюється в електронно-обчислювальних машинах (комп’ютерах),
автоматизованих системах, комп’ютерних мережах або зберігається на носіях
такої інформації, якщо це призвело до її витоку, вчинені особою, яка має право
доступу до такої інформації, -
карається позбавленням волі на строк до трьох років з позбавленням
права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на той самий
строк та з конфіскацією програмних чи технічних засобів, за допомогою яких
було здійснено несанкціоновані перехоплення або копіювання інформації, які є
власністю винної особи.
3. Дії передбачені частиною першою, або другою цієї статті, вчинені
повторно або за попередньою змовою групою осіб, або якщо вони заподіяли

значну шкоду, -
караються позбавленням волі на строк від трьох до шести років з
позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю
на строк до трьох років та з конфіскацією програмних або технічних засобів,
за допомогою яких було здійснено несанкціоновані дії з інформацією, які є
власністю винної особи.
Стаття 363. Порушення правил експлуатації електронно-
обчислювальних машин (комп’ютерів), автоматизованих систем,
комп’ютерних мереж чи мереж електрозв’язку або порядку чи правил
захисту інформації, яка в них оброблюється.
1. Порушення правил експлуатації електронно-обчислювальних машин
(комп’ютерів), автоматизованих систем, комп’ютерних мереж чи мереж
електрозв’язку або порядку чи правил захисту інформації, яка в них
оброблюється, якщо це заподіяло значну шкоду, вчинені особою, яка відповідає
за їх експлуатацію, -
карається штрафом від п‘ятисот до тисячі неоподаткованих мінімумів
доходів громадян або обмеженням волі на строк до трьох років з позбавленням
права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на той самий
строк.
Стаття 363-1. Перешкоджання роботі електронно-обчислювальних
машин (комп’ютерів), автоматизованих систем, комп’ютерних мереж чи
мереж електрозв’язку шляхом масового розповсюджень повідомлень
електрозв’язку.
1. Умисне масове розповсюдження повідомлень електрозв’язку, здійснене
без попередньої згоди адресатів, що призвело до порушення або припинення
роботи електронно- обчислювальних машин (комп’ютерів), автоматизованих
систем, комп’ютерних мереж чи мереж електрозв’язку, -
карається штрафом від п'ятисот до тисячі неоподаткованих мінімумів
доходів громадян або обмеженням волі на строк до трьох років.
2. Ті самі дії, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб,
якщо вони заподіяли значну шкоду, -
караються обмеженням волі на строк до п’яти років або позбавленням
волі на той самий строк, з позбавленням права обіймати певні посади або
займатися певною діяльністю на строк до трьох років та з конфіскацією
програмних або технічних засобів, за допомогою яких було здійснено масове
розповсюдження повідомлень електрозв'язку, які є власністю винної особи.

ID картки

вкл. .

В нашій країні останнім часом відбуваються реформи, направлені
на інтеграцію (входження) України в простір Європейського Союзу. При
цьому інтеграційні процеси стосуються в значній мірі міграційної політики
України.
Всім нам відомо, що з червня поточного року для України діє
безвізовий режим для тимчасових поїздок в країни ЄС (до 30 країн) строком
до 90 днів на кожні 180 днів року.
Таке значне досягнення стало можливим в результаті вжиття
Україною цілої низки прогресивних заходів, зокрема, запровадження
сучасної системи ідентифікації осіб, яка відповідає міжнародним стандартам.
З метою ідентифікації фізичних осіб в Україні відтепер ведеться Єдиний
державний демографічний реєстр. Саме із застосуванням засобів цього
Реєстру виготовляються паспорти громадянина України та паспорти
громадянина України для виїзду за кордон нового зразка.
Наочним результатом запровадження такої системи є оформлення
і видача громадянам України машинозчитувальних біометричних
паспортних документів. На думку європейських експертів, і як свідчить
міжнародна практика, саме біометричні паспортні документи відповідають
вимогам безпеки. Про яку безпеку йдеться ?
Для цього слід згадати Конвенцію про міжнародну цивільну авіацію,
підписану 7 грудня 1944 р. у м. Чикаго (США). Саме із підписанням цієї
Конвенції у 1944 році було утворено Міжнародну організацію цивільної
авіації ( ІКАО від англ.   ICAO — International Civil Aviation Organization) –
спеціалізовану установу ООН, яка встановлює норми цивільної авіації
і координує її розвиток з метою підвищення безпеки та ефективності.
Згаданою Конвенцією та послідуючими додатками до неї (зокрема,
додаток №9 «Спрощення формальностей»- перше видання – 1949 року) було
наголошено на необхідності захисту проїзних документів осіб, які
перетинають кордони (повітряний простір) держав-учасниць Конвенції задля
забезпечення безпеки аеронавігації.
Так у пункті 3.7 Блоку С «Захист проїзних документів» додатку №9
до Конвенції визначено, що «Договірні держави регулярно модернізують
засоби захисту в нових варіантах своїх проїзних документів з метою
запобігання від неналежного їх використання та задля сприяння
виявленню у випадку незаконної зміни, копіювання або випуску таких
документів».
Практика, яку рекомендує ІКАО з цього питання така: «Договірним
державам слід включати біометричні дані у свої машинозчитувальні
паспорти, візи та інші офіційні проїзні документи, використовуючи одну чи
декілька факультативних технологій зберігання даних в додаток до
машинозчитувальної зони… Необхідні дані, які зберігатимуться на
кристалі інтегральної схеми, аналогічні надрукованим на сторінці даним;
тобто це ті ж дані, які містяться в машинозчитувальній зоні, плюс
цифрове фотографічне зображення обличчя. Зображення відбитків пальців
та/або зображення райдужної сітчатки ока являються факультативною

2
біометрією… Договірні держави, які включають біометричні дані у свої
машинозчитувальні паспорти, зберігають дані на кристалі безконтактної
інтегральної схеми, яка відповідає стандарту ІСО/МЕК 14443
і програмується відповідно до логічної структури даних, визначеної ІКАО.»
Отже, головна ідея впровадження більш захищених документів,
що забезпечують ідентифікацію особи - це суттєве підвищення
захищеності суспільства від проявів злочинності та міжнародного
тероризму.
Таким чином, біометричними називають документи, що посвідчують
особу та містять електронний носій інформації, до якого внесено інформацію
про біометричні дані власника документу з метою його ідентифікації.
Вважається, що такі документи найбільш захищені від підробок та
виключають можливість користування ними будь-якою особою, окрім
власника.
Біометричні паспорти набувають все більшого поширення у світі.
Відповідно до інформації IКAO, більше 90 країн з 193 держав-членів ООН
в даний час видають такі документи, при цьому ще більше двадцяти держав
готові до впровадження таких документів в найближчі роки.
За даними IКAO, більше 15 країн в даний час використовують
автоматизовані контрольно-пропускні системи для власників електронних
паспортів. Для того, щоб пройти процедуру паспортного контролю,
мандрівник може скористатися "електронними воротами", які в
автоматичному режимі звіряють його біометричні дані з інформацією, що
зберігається на чипі документа. Серед країн, які читають (сканують)
епаспорта в аеропортах і на кордонах: США, Великобританія, Сінгапур,
Португалія, Нова Зеландія, Японія, Індонезія і Німеччина.
Наразі, нашою країною прийнято необхідні зміни у своєму
законодавстві, а також оснащено компетентні органи держави відповідним
технічним обладнанням для виготовлення громадянам України біометричних
паспортів (як внутрішніх паспортів – у формі ID-карток, так і паспортів для
виїзду за кордон).
Внутрішній паспорт - це ID-картка зі своїм чіпом (безконтактним
електронним носієм), який буде містити інформацію про особу з
максимальної кількості баз даних державних органів України за бажанням
самої особи. Наприклад, в країнах Балтії, в Естонії, внутрішні паспорти, які є
так само пластиковими ID-картками, можуть використовуватися навіть як
платіжні картки відповідного банку. Можна розраховуватись, скажімо,
у супермаркеті, використовуючи свій паспорт, який перебуває «у контакті»
із вашим рахунком у банку. Закон, який був прийнятий, відкриває велику
кількість можливостей для так званого електронного урядування
і комфортного використання ID-картки громадянина. Його задача - зробити
непотрібними папірці й довідки про вас, які досі ще існують в Україні
протягом 25-ти років.
Закордонний паспорт - це біометричний паспорт, який так само
містить інформацію про ваші відбитки пальців. Він видається у вигляді

3
паперової книжечки. Чому так? Тому що в цей паспорт відповідні
прикордонні органи інших країн ставлять відмітки, штампи про в'їзд і виїзд
практично у всіх країнах Європейського Союзу, у США. Закордонний
паспорт - це книжечка, яка містить чіп з інформацією про біометрику
власника, але це не ID-картка. 
Паспорт для виїзду за кордон (так званий «закордонний паспорт»)
оформляється усім бажаючим громадянам України (в тому числі громадянам
у віці до 18 років).
Паспорт громадянина України у формі картки (внутрішній паспорт
або ID-картка) зобов’язаний отримати кожен громадянин України, який досяг
14-річного віку. До речі, підлітки, які наразі досягли 14 років, проте
не отримали паспорт громадянина України у формі ID-картки, не зможуть
оформити паспорт для виїзду за кордон – спочатку буде необхідно все ж таки
оформити ID-картку.
Слід зазначити, що від імені дітей віком до 16 років заяву на
оформлення ID-картки чи закордонного паспорта подають їх законні
представники (батьки або опікуни). При цьому, і паспорт громадянина
України, і паспорт для виїзду за кордон для осіб віком до 18 років видається
терміном дії на 4 роки, а особам, які досягли 18-річного віку – на 10 років.
Оформлення першого ID-паспорта безкоштовне.
Стосовно вигляду ID-карток:
- ці зразки паспортів не містять серії, а номер паспорта складається
з дев'яти цифр;
- унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному
реєстрі (УНЗР), автоматично формується Реєстром, містить
тринадцять цифр, що представлені двома послідовностями
з восьми та п'яти цифр, розділених текстовим символом "-";
- до паспорта (на зворотному боці) вноситься реєстраційний номер
облікової картки платника податків з Державного реєстру
фізичних осіб - платників податків (РНОКПП), а для фізичних
осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від
прийняття РНОКПП та офіційно повідомили про це відповідний
контролюючий орган, проставляється слово "ВІДМОВА".
Основною новелою для наших громадян звичайно є наявність
у біометричних документах зазначеного у рекомендаціях ІКАО кристалу
безконтактної інтегральної схеми – тобто безконтактного електронного
носія. До безконтактного електронного носія (БЕН), який міститься
у паспорті, вноситься:
- інформація, зазначена в зоні візуальної перевірки паспорта;
- додаткова змінна інформація (про місце проживання, про
народження дітей, про шлюб і розірвання шлюбу, про зміну імені,
у разі наявності - РНОКПП, а у разі відмови від його прийняття -
проставляється слово "ВІДМОВА");
- відцифрований образ обличчя особи, відцифровані відбитки
пальців рук (за згодою особи) та засоби електронного цифрового

4
підпису (для громадян України, які досягли вісімнадцятирічного
віку).
Які переваги вбачаються у зв’язку із початком видачі паспортів
нового зразка:
Біометричні паспорти це практично - паспорт громадянина
України, виготовлений у формі пластикової картки буде більш зручним
та зносостійким, ніж паперовий аналог.
Біометричні паспорти це безпечно - для захисту інформації на
електронному носії використовуються новітні технології, що робить
підробку електронних документів практично неможливою.
У разі крадіжки чи втрати такого паспорту, зловмисники не зможуть
скористатися ним.
Біометричні паспорти це зручно - для зчитування інформації,
наприклад на кордоні, будуть використовуватись автоматизовані контрольно-
пропускні системи для власників біометричних паспортів. Це по-перше,
виключить суб’єктивність та можливість зловживань під час проходження
контролю, а по-друге, зменшить час необхідний на таке проходження.
Подорожі до країн, які використовують автоматичні пропускні
системи, стануть більш зручними, без виснажливих черг. Аналогічно, будуть
створені умови, необхідні для спрощення та прискорення
внутрішньодержавних процедур надання адміністративних послуг, які
передбачають ідентифікацію особи.
Які переваги вбачаються у тому, що відтепер видача
внутрішнього паспорта здійснюється з 14 років. Після закінчення 9 класів
значна кількість дітей виїжджають із батьківської оселі для навчання чи
на короткотермінові навчальні курси до інших населених пунктів України.
Наявність ID-паспорту дасть змогу повноцінно пересуватися країною,
реєструвати місце проживання у гуртожитках, орендованому житлі
за обраним місцем навчання (адже згідно чинного законодавства України,
особа з 14 років сама подає заяву про реєстрацію місця проживання).
Крім того, відповідно до укладених Урядом України міжнародних
угод, по ID-паспорту можливо буде здійснювати поїздки за кордон (наразі, це
Туреччина), звичайно ж для дитини - з дозволу батьків (опікунів).
В майбутньому перелік цих країн, завдяки укладенню Україною
міжнародних угод, може значно збільшитись.
ID-паспорт, буде містити всю інформацію, яка вам потрібна щодо
соціальних виплат, у майбутньому її можна буде підключати до реєстрів
бізнесу і нерухомості. Тобто не потрібно буде збирати довідки для того, щоб
прийти до будь-якого дозвільного органу. Вся інформація про вас і про ваші
персональні дані буде зашита в чіп (БЕН) ID-картки.
У перспективі вбачається, що наявність ID-картки у повнолітніх
громадян надасть змогу, сформувавши на сайті Служби свій електронний
кабінет, користуватися практично всіма онлайн-сервісами, адже на чіпі
зберігається електронний унікальний цифровий підпис особи.

5
ID- паспорт і демографічний реєстр - це база, на якій можна будувати
всю систему  електронних сервісів, адже паспорт - це первинний документ
про особу. Всі реєстри країни можна буде синхронізувати з демографічним
реєстром. Власник ID-картки буде мати інформацію про свій стан як
платника податку,  інформацію  про все своє нерухоме майно, про те, коли
було видано його свідоцтво про народження, одруження, розлучення тощо.
Ну і нарешті, наявність біометричного закордонного паспорту має
цілу низку переваг, з яких найважливішою є безвізові поїздки до 30 країни
ЄС (окрім Великої Британії та Ірландії), зокрема:
Австрія
Бельгія
Болгарія
Греція
Данія
Естонія
Ісландія
Іспанія
Італія
Республіка Кіпр

Латвія
Литва
Ліхтенштейн
Люксембург
Мальта
Нідерланди
Німеччина
Норвегія
Польща
Португалія

Румунія
Словаччина
Словенія
Угорщина
Фінляндія
Франція
Хорватія
Чехія
Швейцарія
Швеція

При цьому потрібно пам’ятати, що безвізовий в’їзд дає право
відвідати країну ЄС лише з приватною метою: туризм, відвідування друзів чи
родичів, пошук бізнес-партнерів (але не здійснення підприємницької
діяльності чи працевлаштування), відвідання семінарів, конференцій тощо.
Безвізовий режим не дає права на проживання в країні ЄС, ведення
підприємницької діяльності, працевлаштування, роботу за контрактом тощо.

Як допомогти підлітку у виборі професії ? Поради батькам.

вкл. .

 

 

Вибір майбутньої професії часто викликає палкі суперечки батьків і дітей, адже батьки впевнені, що краще знають життя, а діти хочуть обирати самостійно, оскільки це їхнє майбутнє.Одвічне питання батьків «як допомогти дітям у виборі професії?» завжди на часі, воно не втрачає своєї гостроти і сьогодні.

То жварто прислухатися до порад фахівців.

      Прислухайтеся до своєї дитини.

В будь-якому разі треба покладатися на її вподобання. Якщо уявити вектор часу, то дитина знаходиться ближче до майбутнього, ніж ви, а отже краще відчуває напрям розвитку світу. Ваша дитина не буде щасливою, якщо сліпо слідуватиме вашому плану. І рано чи пізно, вона все одно повернеться до справи, яка їй подобається, але із втраченим часом, або залишиться нещасною.

      Не забувайте, що Ваша дитина - це особистість.

Ви знаєте її улюблений фільм, колір, тварину? Спілкування на такі теми приводить не лише до зближення, а й до самопізнання, що полегшить майбутній вибір. Поспостерігайте, які завдання дитина виконує із задоволенням. Що в неї найкраще виходить: організація днів народжень, дресура собаки, кулінарія. Ці факти необхідно нанизувати, як намисто, доки не отримаєте цілісну картину.

      Розповідайте та інформуйте.

При виборі професії, можна виділити декілька площин. Перша – розуміння дитиною себе. Друга – навколишнє середовище з усіма його вимогами: знання професій, ринок праці тощо. Ідеальна професія знаходиться на їх перетині.

Уявіть, у світі за загальними підрахунками існує близько 50-70 тисяч професій. А школяр знає лише 30-40 професій, 15 з яких він бачив у школі і підручниках. Тобто, ці площини у дітей мізерні через відсутність інформації. Допомагайте дитині якомога більше дізнатися про зміст професій: журналіст бере інтерв’ю, урбаніст розробляє план міста, маркетолог опановує мистецтво продавати, реабілітолог допомагає людині стати на ноги після травм і хвороб.Ознайомтеся з ринком праці, разом проаналізуйте, які професії користуються сталим попитом.

      Ставте дитині правильні запитання

Згадайте, як давно ви засипали свою дитину запитаннями, на які не отримали виразних відповідей? Якщо дитина не хоче ділитися, значить - вона боїться.Потрібно враховувати психотип дітей, адже запитання можуть бути для них, як допит.

Не ставте закритих питань, наприклад: «Ти вже визначився з професією?». Ви не отримаєте у відповідь нової інформації, лише нерозбірливе «угу» або «нєа», а після трьох запитань дитині набридне, і вона думатиме куди б скоріше сховатися.

Відкриті запитання, якщо їх правильно поставити, допомагають дізнатися нові подробиці. «Як?», «Де?», «Що?» – питання про майбутнє, а не з минулого. Пам’ятайте: не інструкції, а самопізнання.

Намагайтесь уникати питань, які починаються з «Чому?», бо вони асоціюються зі звинуваченням. Єдине виключення: «Чому це для тебе важливо?» Основна мета таких питань – можливість дитині самостійно оцінити свої результати, прогрес, здібності.

Ніколи не запитуйте: «Ким ти будеш, коли виростеш?» Так ви лише заганяєте дитину у ступор. Вона вже є, і ким їй ще бути, як не собою? Правильне питання звучить: "Що тобі подобається робити?"

      Дозвольте дитині розкритися самотужки.

Ми не маємо права вирішувати за них, тільки допомагати і підтримувати. Направляти дитину кудись своімавторитетом - ведмежа послуга. Вчинивши таке раз, ви змушені будете постійно стояти над душею і направляти далі по життю. На своє виправдання батьки кажуть, що діти нічого не хочуть. Буває, що дитина дійсно нічого не хоче. Тут не можна нав’язувати, лише цікавитися.

      Моніторте ринок праці.

Періодично продивляйтеся актуальні вакансії за обраним напрямом, слідкуйте за тенденціями, ознайомлюйтесь з вимогами. Тоді не стане сюрпризом спілкування з роботодавцем і не виникне питання безробіття і після університету.

      Створіть середовище.

Дитина найкраще проявляється через соціальні ситуації, взаємодію з природою, живими організмами, творчість, музику. Це можна зробити через гру або введення у середовище.

Ефективним буде спілкування з людьми, які мають досвід роботи в обраній вашою дитиною професії. Вони можуть розповісти про переваги і недоліки професії з власного досвіду. Зробіть можливим, щоб ваша дитина провела з цією людиною увесь її робочий день, “подивилась кухню зсередини”. Корисним буде створення умов, в яких можна спробувати.

      Не тисніть. На все свій час.

Пошук улюбленої справи свого життя – справа нелегка. Не квапте дитину, якщо вона не знає, ким хоче бути. Просто до­поможіть їй виявити, до чого в неї найбільше лежить душа.

Не вимагайте чіткості і визначеності у професії. Фокус повинен бути не на назві, а на діяльності. Світ більше не ділиться на гуманітаріїв і технарів.Освічена людина сьогодення повинна володіти знаннями широкого профілю.

Отже, батьки, ваше головне завдання  – розгледіти здібності своєї дитини, розкрити  природні задатки і допомогти знайти таку сферу діяльності, де ці здібності змогли б реалізуватися повною мірою.

Нехай ваші діти найдуть справу свого життя і будуть успішними!